جناب آقای احمد زاده و آقا پارسا

sensiseifi

جناب آقای احمد زاده کمربند سبز و پسر ایشان آقا پارسا ،  آقای علی فولادوند ( کلاس استاد اسدالله زاده ) روزهای زوچ ۲۰:۳۰ الی ۲۲:۰۰ ،  باشگاه سرای محله حصار بوعلی شمیران

 

چرا عرق میکنیم؟

عرق‌کردن یا تعریق به تولید کردن مایعی به نام عرق که عمدتاً شامل آب می‌باشد، توسط غدد تعریق در پوست بدن پستانداران را گویند.

عرق
عرق از مواد شیمیایی یا بوداری مانند دی-متیل‌فنول (o-cresol) و تترا-متیل‌فنول (p-cresol)، و همچنین از مقدار کمی اوره تشکیل شده است. عرق از غدد عرق ترشح شده فیبرهای سود و موتور سمپاتیک غدد عرق بیشتر کولینژریک هستند.

کارکرد تعریق
در انسان عرق کردن در درجه اول به عنوان عملی برای تنظیم درجهٔ حرارت بدن است. البته نظریاتی وجود دارد که میگوید اجزای عرق بدن مردان می‌تواند سبب اعمال فرومون گردد. باور عمومی درباره تعریق این است که عرق‌کردن می‌تواند باعث دفع سموم از بدن شود، ولی این باور دارای پشتیبانی علمی نمی‌باشد.
یکی از اعمال مهم پوست تنظیم حرارت می باشد که این عمل توسط تعریق در سطح پوست صورت می گیرد به این معنی که در زمان گرمای زیاد غدد عرق فعال شده و عمل تعریق را انجام میدهند و در نتیجه تبخیر رطوبت سطح پوست ، ایجاد خنکی در سطح بدن می گردد ودرغیر اینصورت اشخاص دچار تب غیر عفونی یا در حقیقت افزایش حرارت ناشی ازاین اختلال میشوند.از سوی دیگروجود تعریق سطح پوست با تنظیم رطوبت پوست در حد عادی، سبب نرمی پوست ودر حقیقت به جلوگیری از خشکی پوست نیزکمک می کند.

عرق کردن همچنین با عصبانیت، حالت تهوع و افزایش دما نیز افزایش می‌یابد. حیواناتی با غدد تعریق کم (به عنوان مثال سگ‌ها) با تبخیر آب از پوشش مرطوب حفره دهان و حلق، به نتایجی مشابه تعریق برای تنظیم دمای بدنشان می‌رسند. در راسته پستانداران نخستین پایه و اسب‌ها عرق کردن مانند انسانها از زیر بغل است. اگرچه عرق کردن در طیف وسیعی از پستانداران یافت میشود،اما تعداد نسبتاً اندکی از پستانداران یافت می‌شوند که مانند انسانها و اسبها برای کاهش دمای بدنشان به این حد از عمل تعریق استفاده کنند.

اگر بدن در طول انجام حرکات ورزشی تعریق نداشته باشد انجام آن حرکات و فعالیتها  بی فایده بوده  و عرق کردن رابطه مستقیم با مقدار کالری مصرفی بدن و موثر بودن حرکات ورزشی دارد.
برای اثبات غلط بودن این باور، علل تعریق و رابطه آن را با حرکات ورزشی مورد بررسی قرار می دهیم. بدن انسان نیز مانند تمامی موتورها عمل می کند و بی وقفه در حال انجام کار است و تولید حرارت می نماید، هر چه ماهیچه ها بیشتر منقبض و منبسط شوند مقدار حرارت تولید شده نیز افزایش می یابد. بنابراین اگر راهی برای خنک شدن بدن وجود نداشته باشد پس از بیست دقیقه بر اثر بالا رفتن درجه حرارت بدنمان از هوش خواهیم رفت.

اولین راه خنک شدن و پایین آمدن دمای بدن ، دفع حرارت از طریق پوست می باشد. روشهای دیگری نیز برای کاهش دمای بدن مانند انتقال حرارت به محیط توسط دوش آب سرد و یا استفاده از کولر و دیگر وسایل خنک کننده وجود دارد اما تعریق راه دیگری است که بدن از آن برای کاهش دمای خود استفاده می نماید، آبی که در خون ما جاری است گرمای بدن را جذب می کند و به شکل عرق توسط غدد زیر پوست در سطح پوست منتشر می کند و باعث خنکی ما می شود.

موقعی که دمای محیط بالا باشد اولین راه خنک شدن بدن تعریق می باشد، واگر محیط مرطوب هم باشد عرق روی پوست نمی تواند تبخیر شود و به شکل قطره های آب از بدن سراریز می شود.
مقدار تعریق افراد بستگی به سن، جنسیت و فیزیک بدن آنها دارد مثلا میزان تعریق بدن زنان از مردان کمتر می باشد و با افزایش سن این میزان کاهش می یابد. اما این تفاوتها بر میزان تعریق به هنگام انجام حرکات ورزشی تاثیر چندانی ندارد و تقریبا برای همه افراد یکسان می باشد.
اگر در محیطهایی که دارای وسایل خنک کننده هستند و یا در فصل سرما ورزش کنیم ، میزان تعریق بدن کاهش می یابد زیرا هوای خنک عرق را به سرعت بخار می کند و این به این معنی نیست که بدن ما مقدار کمتری کالری سوزانده است، بنابراین تعریق معیاری برای سنجش میزان کالری سوزانده شده و موثر بودن تمرینات ورزشی نمی باشد.

برنامه کوهپیمایی ایستگاه هفت توچال به طرف شهرستانک در روز مبارک نیمه شعبان۹۲

DSC_0009DSC_0018DSC_0022DSC_0017DSC_0072DSC_0116DSC_0049 DSC_0038 DSC_0063 DSC_0108 DSC_0134DSC_0131DSC_0018 DSC_0148DSC_0149

 

درست خوابیدن

 

دمرخوابیدن

دمرخوابیدن چه هنگامی که دست ها بالا باشند چه هنگامی که دست ها پایین قرار گرفته باشند و یا بالش کوچک باشه یا بزرگ و یا اصلا بالشی نباشد باعث ایجاد مشکل خواهد شد. به طوری که گفته میشود یک سوم مشکلاتی که برای کمر پیش می آید مربوط به دمر خوابیدن است. این حالت باعث میشود تا ماهیچه های شما طوری قرار بگیرند که قادر به استراحت کردن نباشند و مفاصل شما تحت کشش قرار میگیرند و نمی توانند در هنگامی که به خواب رفته اید خودشان را آزاد قرار دهند و این در نهایت منجر به احساس خستگی در صبح میشود و انرژی زیادی را در حین خواب شب از دست خواهید داد.
طرز نادرست خواب - خوابیدن به دمر
طرز نادرست خواب – خوابیدن به دمر

طاق باز خوابیدن

طاقباز خوابیدن (شکم و سینه رو به بالا ) هنگامی که دست های شما زیر سرتان قرار دارد ( یعنی هنگامی که بازو بالاتر از کتف قرار میگیرد ) هم یکی دیگر از نحوه های نادرست خوابیدن است. این حالت خواب باعث میشود عضلات کتف و گردن شما تحت کشش قرار بگیرند و هنگامی که بیدار شوید در نواحی گردن و کتف احساس درد و کوفتگی خواهید کرد.
طرز ناصحیح خوابیدن طاقباز - خوابیدن به پشت
طرز ناصحیح خوابیدن به پشت

خوابیدن به پهلو

خوابیدن به پهلو در وضعیتی که پای بالایی خم شده و با یک پیچش کمر به روی زمین قرار گرفته است. این وضعیت عضلات و مفاصل پشت و گردن شما را تحت استرس و کشش قرار داده و در دراز مدت باعث ایجاد بد فرمی و ناراحتی در این نواحی میشود.
طرز نادرست خوابیدن به پهلو
طرز نادرست خوابیدن به پهلو
تا اینجا عمده ترین حالت های خوابیدن را ذکر کردیم و شیوه های اشتباه را با هم دیدیم، سوالی که مطرح است این است که نحوه ی صحیح خوابیدن چیست؟ چطور حالات ذکر شده در بالا را تصحیح کنیم؟ با خواندن ادامه ی مطلب به این سوال ها پاسخ خواهیم داد.
بهتر است ابتدا تصمیم بگیرید که چطور راحت تر میخوابید؟ در کدام حالت؟ طاق باز و یا به پهلو ؟ و بر طبق آن الگوی خواب خود را اصلاح کنید.

حالت های خوابیدن درست

خوابیدن به پهلو

برای اینکه عضلات گردن و پشت خودتان رو از فشار آزاد کنید و خواب راحتی داشته باشید بهتر است یاد بگیرید وقتی که به پهلو خوابیده اید پایی را که پایین قرار دارد درون سینه خم کنید و پای دیگر را که بالا قرار گرفته است صاف بگذارید و یا هر دو پا را خم کنید. در این حالت بازو / دست بالایی باید بر روی ران پایی که خم شده قرار داشته باشد و دستی که پایین قرار گرفته است باید بازوی دست بالایی را بگیرد! همچنین میتوانید بالش کوچکی را در آغوش بگیرید. برای درک بهتر به تصاویر زیر دقت کنید:
طرز صحیح خوابیدن به پهلو
طرز صحیح خوابیدن به پهلو – حالت اول
طرز صحیح خوابیدن به پهلو
طرز صحیح خوابیدن به پهلو – حالت دوم
طرز صحیح
 خوابیدن به پهلو
طرز صحیح خوابیدن به پهلو – حالت سوم
این حالات از پیچش و گرفتگی عضلات پشت شما جلوگیری می کنند و همتراز بودن گردن و بالش باعث ایجاد همگونی و فشار متناسب در عضلات گردن شده و به این ترتیب بدن شما بدون تحمل هیچ فشار اضافی و در حالت استراحت کامل به خواب خواهد رفت. کار سختی نیست! می تونید یکبار امتحان کنید و تفاوت را احساس کنید.

طاقباز خوابیدن

خوابیدن به پشت یا همون طاقباز خوابیدن گزینه ی بعدی برای خوابیدن درست است به شرطی که بالش فشاری به گردن شما وارد نکند و دست های شما به صورت موازی با بدنتان و رو به پایین قرار گرفته باشد. به یاد داشته باشید خوابیدن به این روش هنگامی که یکی از دستها بر روی سر قرار گرفته باشد ماهیچه های بزرگ پشت و گردن را تحت کشش و آزار قرار میدهد.
طرز صحیح خوابیدن
 به پشت - طاقباز
طرز صحیح خوابیدن به پشت – شکل ۱
طرز صحیح خوابیدن به پشت - طاقباز
طرز صحیح خوابیدن به پشت – شکل ۲
ما در این مقاله حالات عمده و پر طرفدار خوابیدن را بررسی کردیم ولی بهتر است در صورتی که شما حالت دیگری برای خوابیدن سراغ دارید نحوه ی صحیح آن را فرا بگیرید و خود را ملزم به رعایت آن عادت کنید.
یادآوری میکنیم این کار با تمرین قابل دستیابی است و اصلاح نحوه ی خوابیدن باعث راحتی و استراحت کامل ماهیچه های شما و ذخیره انرژی بیشتر برای صبح روز بعد خواهد شد و این باعث میشود روز هایی که پیش رو دارید را با شادابی بیشتری آغاز کنید.

قهرمانان و پهلوانان واقعی

باسلام و سپاس  به قهرمانان و پهلوانان واقعی که از آب و خاک میهن مقدس ایران زمین دفاع کردند بدینوسیله ۵عدد عکس از شیمیایی چشمها و بدن در اثر گاز بمب شیمیایی خردل،تاولزا از دانشمند ارجمند جناب آقای فرهاد بارانیان (کیوشی) که وزن ایشان در آن موقع بیش از صدو اندی کیلوگرم بود که در اثر ماهها سرفه های پی در پی و جانکاه و خونریزی چشمها و نابینایی موقت بشدت لاغر شده بودند و شاید اگر بعضی از افرادی که خود را گم کرده اند به خود بیایند و معنی و مفهوم واقعی درد و رنج و ریاضت و پهلوانی را درک کنند باسپاس اوس

درصورت تمایل جهت بازدید از عکس ها اینجا را کلیک فرمایید. 

عکس

سنسی سیفی

از سمت راست: جناب آقای شیهان دکتر عباس عدل ریاست محترم کمیته پزشکی انجمن جهانی ایشین ریو – جناب آقای دکتر هانشی مهراد نخعی ریاست محترم  و بنیانگذار انجمن جهانی ایشین ریو کاراته دو کوبودو – سنسی سیفی نماینده استان تهران و مسئول روابط عمومی انجمن جهانی ایشین ریو کاراته دو کوبودو

باشگاه سرای محله (کلاس شیهان عرفانی )

10 سنسی-سیفی2

 

کلاس شیهان عرفانی روزهای فرد ساعت ۱۹  الی ۲۰:۳۰ در خانه ورزش سرای محله سرای حصار بوعلی شیمران برگزار می گردد.